Reizen door Kaapstad en eco-boys leiden

29 oktober 2017 - Worcester, Zuid-Afrika

REIZEN DOOR KAAPSTAD
Deze week, inmiddels drie weken geleden, zijn we gestart met het volgen van een les bij DTS (Discipleship Training School). Veel jongeren die we hier ontmoeten op de base doen een DTS of hebben dit al gedaan. Vele hiervan moedigen ons aan om een DTS te gaan volgen en ze hadden ons overtuigd om hun klas een ochtendje te joinen. Het onderwerp die week was het Vader hart van God. Tijdens zo’n ochtend is er een spreker, die zijn persoonlijke geloofservaringen deelt, dit koppelt aan de Bijbel en ons aanmoedigt om in ons eigen hart te durven kijken. Zeer interessant om zo meer over God, de Bijbel en onszelf te leren!

Na deze verrijkende ochtend en het project ‘s middags met de oudere eco-boys, kregen we hoog bezoek. Linda haar broer en zijn twee vrienden kwamen naar onze base! Na gezellig met elkaar in een restaurant te hebben gegeten, gaat de dag daarna onze tour beginnen naar Kaapstad! De eerste dag zijn we meteen naar het onderste gedeelte van Kaapstad gereden. Daar ontmoette we baboons (bavianen), struisvogels en pinguins. Eén groot feest, baboons en struisvogels liepen namelijk gewoon over de weg. We reden langs een prachtige route langs de kust richting cape point en kaap de goede hoop. Daar hebben we kleine hikes gedaan met adembenemende uitzichten! ’s Avonds aangekomen in ons appartement zijn we helemaal in ons element omdat we eindelijk weer een keer samen op de kamer zijn en een eigen badkamer hebben, zonder douchegordijn of wc deur die niet op slot kan.

De volgende ochtend konden we voor het eerst in 28 dagen weer een keer ontbijten in pyjama, dit was helemaal het einde! Hierna vertrokken we naar de Tafelberg. Een kabelbaan bracht ons tot boven de wolken, op de top van de Tafelberg. Man wat een uitzicht, over heel Kaapstad heen! Op de Tafelberg hebben we samen twee uur gehiked, veel foto’s gemaakt en raakte we wat verdwaald, omdat we van het pad af waren geraakt. Hierna nog uitgebreid met een pizza zitten lunchen, terwijl we achteraf hoorde dat de jongens al bijna twee uur op ons aan het wachten waren. Oeps. Wij hebben in ieder geval uitgebreid genoten van de wonderbaarlijke vergezichten!

Donderdag hebben we Lion’s head gehiked, maar het waaide zo hard dat we bijna de berg af vlogen. Hierdoor konden we net de top niet bereiken, maar het avontuur op zich was al zeker de moeite waard! De dag erna zijn we eerst naar een Afrikaanse souvenirs markt geweest. Erg intens, want alle verkopers vertelden ons dat ze speciale prijzen hadden, vroegen hoe het met ons ging en zeiden dat kijken en aanraken helemaal gratis is. We werden helemaal gek. Daarbij zijn er ook letterlijk overal parkeermannetjes, om je te 'helpen' parkeren. Maar het enige wat ze doen is wat gebaren maken en een beetje in de weg staan. Gelukkig bedoelen ze het goed, want ze passen wel op onze auto. Maar goed gauw op naar het strand om lekker te relaxen! Hier is dan eindelijk hét moment; onze eerste duik in de Indische oceaan, springende over de hoge golven.

Onze laatste dag wilde we graag naar Robben Island, waar Nelson Mandela zijn vrijheid tegemoet liep. Daar aangekomen bleken de tours van die dag gecanceld te zijn, door de harde wind. Dus in plaats van een boottocht naar het eiland, besloten we om een helikoptervlucht over Kaapstad te gaan maken! Wow! Dat was natuurlijk ook erg awesome. Dit spontane avontuur was een prachtige afsluiting van het gezellige touren met de jongens!

ECO-BOYS LEIDEN
Deze afgelopen week was Wilfred ziek, wat inhield dat wij dinsdag en donderdag zelf het project hebben voorbereid en geleid. Enorm leuke uitdaging natuurlijk! Het begon dinsdag met de jonge eco-boys. Een groep van zo’n 25 boys, waar we het met elkaar over het ‘onze Vader’ hebben gehad. We merkten wel dat, omdat wij Engels praten, het lastiger is om voor zo'n groep te staan. De taalbarrière zorgt namelijk voor wat afstand tussen de eco-boys en ons. De volgende dag bij de jonge eco-girls ging Linda (voor de tweede keer) een Bijbelverhaal voorlezen in het Afrikaans. Hierbij zagen we duidelijk verschil in het contact met deze girls, we stonden nu veel dichterbij, wat het leiding geven en de aandacht van de kinderen erbij houden makkelijker maakt. Daarbij is het voor ons een toffe uitdaging om het in het Afrikaans te proberen. Het laat ook een stuk interesse zien naar de kinderen toe, dat wij met ze communiceren en lezen in hun eigen taal. Ook zingen we veel met de jonge eco-girls, die zingen echt hun longen uit hun lijf, geweldig om te zien! Jantine begeleidt op de gitaar en Christine op het keyboard.

Met de oudere eco-girls hebben we steeds beter en meer contact. We merken dat ze meer open staan om in gesprek te gaan. En mede door het geven van de gitaarles merken we dat we een band opbouwen met deze meiden.

Donderdag, de tweede dag samen voor in het lokaal, verliep goed. Bij de jonge eco-boys hebben we het over het verhaal van Jozef in de put gehad, waarna we vaak vele potjes uno of andere spelletjes spelen. Het verhaal van Jozef hebben we daarna ook bij de oudere eco-boys gelezen, in een Afrikaanse Bijbel. Hierna zijn we hierover met elkaar in gesprek gegaan (wel in het Engels). We stelden ze vragen over het Bijbelverhaal om het zo beter te begrijpen en onthouden. Daarbij hebben we het over de boodschap gehad van het verhaal, over dat je altijd mag vertrouwen op Gods plan, ookal zie je zelf niet altijd een uitweg. Doordat wij nu de leiding hadden, merkten we dat we veel meer contact met deze jongens hadden, wat erg tof was! Als afsluiting hebben we nog met deze vijf jongens een potje gepoold.

Onzettend tof dat we zo de mogelijkheid hadden om de uitdaging aan te gaan om zelf de leiding te hebben over de eco-boys groepen, in een andere cultuur en een andere taal. Interessant om te ontdekken wat wel aansluit en wat minder. Een leerzame ervaring was het zeker!

Jullie weer enorm bedankt voor het lezen van onze blog! Het blijft ontzettend gaaf om te zien dat jullie zo meeleven met ons!

Een hele warme (ja het is boven de 30 graden hier) knuffel uit Zuid-Afrika!

1. Ans:
    29 oktober 2017
    Super gaaf jullie inspirerende verhaal te lezen ! Gods Bless ! <3
  2. Tante L:
    30 oktober 2017
    Fijn om weer een blog te lezen... Daar was ik wel aan toe ;)
    We wensen jullie Gods onmisbare zegen toe!
  3. Josine:
    5 november 2017
    Jullie hebben een leuke tijd gehad met Jesper, Jesse en Remco.
    Ze vonden het leuk om met jullie een paar dagen om te trekken.
    Jullie doen goed werk onder de jongeren. Geweldig om te lezen dat Gods Woord steeds meer begrepen wordt ook omdat het in hun eigen taal gesproken wordt. Ik heb genoten van jullie verhalen.
    God zegenen jullie en heel veel succes. Groetjes uit Reeuwijk