TIJD OM DAG TE ZEGGEN

16 december 2017 - Worcester, Zuid-Afrika

27 november - 16 december

Deze laatste week, ja echt al onze laatste week op de base, staat vooral in het teken van afscheid nemen. Bij de jonge eco boys nemen we afscheid met een waterballonnen gevecht! Verder hadden we voor de oudere en jongere eco boys en girls al vanuit Nederland allemaal schriften, pennen, stiften etc. meegenomen, die we nu hebben kunnen uitdelen. Tot slot geven we elkaar nog allemaal drukkies en met een glimlach en een kleine traan zwaaien we ze voor een laatste keer uit. Wat gaan we al die boys en girls ontzettend missen!

Niet alleen met de eco boys en girls nemen we afscheid, maar ook van Johan & Sanne en Wilfred & Christine. Bij Johan & Sanne en het gezin hebben we een gezellige Afrikaanse braai. Met Wilfred & Christine, met wie we het meeste hebben samen gewerkt de afgelopen maanden, hebben we gezellig een afscheidsontbijt gedaan. Veel gepraat over onze nieuwe ervaringen die we bij het Nehemia project hebben opgedaan. We hebben enorm genoten en veel geleerd van de samenwerking met elkaar!

Naast afscheid hebben we ook nieuwe mensen verwelkomd, namelijk Jantine haar broertje Matthias en zijn vriend Marco. Donderdag zijn zij op de base aangekomen. Na een korte basetour nemen we ze mee naar de kibbutz (waar ook het klaslokaal van het project staat). Daar is namelijk vandaag een doopdienst, waar wij mee mee helpen. Een hele ervaring voor Matthias en Marco, al die kinderen die high five spelletje met ze willen doen. Voor ons heel leuk om ze op deze manier een stukje te laten ervaren van wat wij de afgelopen maanden hebben meegemaakt. Na een enthousiast, swingende worship worden er vooral mannen, die o.a. alcoholverslaafd waren, gedoopt, die nu hun leven aan Jezus willen geven. Daarbij ook een aantal eco boys. Heel bijzonder om mee te maken, op onze allerlaatste dag op de kibbutz!

Nog meer afscheid, namelijk van onze vrienden op de base. Met Leah en Lydia hebben we een laatste picknick met elkaar. Zaterdag, na Matthias zijn verjaardag te hebben gevierd, is het dan zover. We gaan de base achter ons laten en onze reis gaat beginnen! Iedereen uitzwaaien, knuffels geven en Leah rent zelfs nog achter onze auto aan als we weg rijden. Heel bizar dat dit avontuur nu voorbij is. Wel ontzettend, maar dan ook echt ontzettend dankbaar dat we dit hebben mogen meemaken samen! Dankbaar dat we door een glimlach, een knuffel of een Bijbelverhaal op sommige momenten een lichtpuntje voor de kinderen/jongeren konden zijn. Ook heel dankbaar deze ervaring met elkaar te kunnen delen!

Nu zijn we nog heerlijk aan het reizen en aan het genieten van het mooie Afrika! We gaan van de zee, naar sandboarden, naar hiken, watervallen, safari's, surfen en zelfs nog naar een ander land, Lesotho, geweest. Hier hebben we traditioneel levende mensen ontmoet die echt in the middle of nowhere wonen. Nu we dit schrijven zitten we in de bus onderweg naar Johannesburg. Vanaf morgen touren we met onze eigen auto drie dagen door het krugerpark! Daarna vliegen we terug naar Kaapstad, waar we nog één dag zijn voor we weer naar het koude Nederland vertekken.

We kijken terug op een onvergetelijk avontuur dat wij hier in Zuid-Afrika hebben mogen beleven. Dit alles hadden we voor geen goud willen missen! We zijn daarom ook erg dankbaar voor iedereen die voorafgaand aan de reis, maar ook tijdens de reis met ons hebben meegeleefd en ons hebben gesupport.

We zien jullie binnenkort in Nederland weer!

Een laatste warme drukkie vanuit Zuid-Afrika!

1. Tante L:
    17 december 2017
    Wat geweldig dat jullie dit hebben kunnen doen! We wensen jullie allemaal een goede behouden thuis reis ! Tot gauw ;)
  2. Ans:
    17 december 2017
    Kei trots op jou en Linda ! We zien naar je/ jullie uit !!