New experiences & kampen

20 november 2017 - Worcester, Zuid-Afrika

Onze blog start een stukje terug in de tijd, op 31 oktober. Deze dag gingen we opnieuw 's middags richting de eco-boys. Het is enorm warm en we zaten met zo'n dertig jonge boys in een lokaaltje. Chaos was het en ze wilde niet luisteren. Waarschijnlijk de warmte en er leek wel storm te komen. Wilfred was nog niet eens aan het Bijbelverhaal begonnen of we stopte het programma en zijn allemaal naar buiten gegaan. Eenmaal buiten zijn wij, Wilfred, Linda en Jantine, de wijk Roodewal ingegaan om daar met mensen te gaan bidden. We zijn voor het eerst binnen in de flats geweest waar die kinderen wonen, ontzettend klein, waar ze vaak met hele families in wonen. Daar hebben we voor mensen gebeden die pijn hadden, die een alcoholprobleem hebben, die hun baan zijn verloren, voor kinderen en zelfs voor een moslim gebeden. Dat was een enorm bijzondere ervaring!

De dag erna zijn we met Christine boodschappen gaan doen voor het eerste kamp dat er aan komt. In November zijn we namelijk drie weekenden op kamp. Dit weekend is het eerst kamp en gaan we met zeven oudere eco-boys op kamp in Kleinmond, aan zee!

Vrijdag, 3 november, is het dan zover, het kamp gaat beginnen! Begin van de middag worden we opgehaald door Wilfred, Christine en hun kinderen. Met elkaar gaan we naar Roodewal om de jongens op te halen. Ook Johan en twee van zijn kinderen gaan mee. Voor we vertrekken hebben we nog in een grote kring met elkaar gebeden en daarna zijn we klaar om te gaan. We hebben er beide veel zin in! In Kleinmond aangekomen zetten we onze tenten op en horen we het geluid van de oceaan al, zo dichtbij zitten we. Verder hebben we vooral veel spelletjes gedaan met elkaar.

De volgende ochtend zijn we gelijk op pad gegaan om de omgeving bij de zee en rotsen te gaan verkennen. De jongens gaan namelijk leren vissen dit weekend, dus daar gaan we een goede plek voor vinden. Uitzichten zijn hier wederom echt weer prachtig! 's Middags hebben we gevist en zijn we de hoge golven van de oceaan in gedoken. De eerste golf sloeg Linda al omver, de golven waren erg hoog en de stroming was sterk. Spectaculair was het zeker! Die avond hebben de mannen met de eco-boys een bijbelstudie gedaan en daarna zijn we gezellig gaan braaien. Zondagochtend hadden we een mini dienst, waarbij Jantine de aanbidding op de gitaar leidde. Eind middag waren we weer terug in Roodewal en na nog wat drukkies gaat iedereen weer naar huis. Tof om zo een kamp mee te maken en mee te kunnen helpen! Wel zijn deze jongens tieners en vonden wij dit een lastige groep om dieper contact aan te gaan. Maar we zijn blij dat het erg gezellig was en iedereen genoten heeft!

Een kleine week later, zijn we op vrijdagavond weer meegeweest met de soupkitchen in de sloppenwijk Avian Park. We waren hier één keer eerder geweest, maar nog steeds ervaren we dit als intents. Je ziet hier zoveel kinderen en zoveel armoede. Heel veel knuffels, ze optillen, op je rug en zelfs op je nek zitten vinden ze het einde! Naast eten hebben we hier ook kleding kunnen uitdelen.

Diezelfde dag hebben we een nieuwe kamergenoot gekregen, inmiddels zijn we met zes. Het blijkt een Nederlands meisje te zijn, Leah, helemaal leuk! Die zaterdag zijn we met Lydia (onze Finse vriendin) en Leah ergens wezen eten en daarna zijn we een berg gaan beklimmen. Schildpadden liepen daar rond, heel tof! Alleen sinds die zaterdag avond/nacht is Jantine flink ziek geworden en heeft een bacterie/virus opgelopen, waardoor ze veel buikpijn heeft. Met Christine naar de dokter geweest voor medicijnen. Maar ze heeft een hele week op bed gelegen en daardoor het tweede kamp, met de jongste groep van de eco-boys moeten missen. Gelukkig konden Linda en Leah (in plaats van Jantine) wel mee en kan Linda haar ervaringen met jullie delen.

Allereerst hebben we ook nog de verjaardag van één van de eco-girls gevierd. Deze middag waren ze bij Wilfred en Christine thuis. Het gebeurd wel vaker dat Wilfred en Christine de eco-girls/boys mee naar huis nemen. Toevallig viel dit samen met de verjaardag van één van de meisjes. Deze dag zijn we gezellig met elkaar gaan vieren met heerlijke cupcakes, chips en ten slotte ook nog een eigen pizza gemaakt. Wat hebben die meiden genoten!

Vrijdag, 17 november, is het weer zo ver. Het tweede kamp staat voor de deur. Met de jongste groep eco-boys, elf waren dat er, vertrokken we weer richting Kleinmond.

Zaterdagmiddag hebben we met elkaar spelletjes gespeeld. Het oudhollandse zaklopen kon hierbij niet ontbreken. Dit viel goed in de smaak! Toen het spel namelijk voorbij was bleven ze nog vele rondjes zaklopen, tot ze er letterlijk bij neer vielen.

Zondag zijn we doorgereden naar Betty's Bay. Dit is een prachtig plaatsje aan de kust, waar ook pinguïns te zien zijn. Bijna niemand van de boys had ooit een pinguïn gezien. Wat hebben zij hun ogen uitgekeken! Waar de oudere eco-boys zeker genieten, maar dit niet zozeer laten zien, uitten deze jongens hun enthousiasme enorm en dat werkt aanstekelijk voor ons!

Inmiddels gaan wij onze twee laatste weken op de base in. Wij gaan hier nog enorm van genieten! Thanks weer voor het lezen van onze blog en de vele lieve berichtje die we krijgen!

Een drukkie uit het zonnige Zuid-Afrika van ons!

1. Ans Kwakernaak:
    20 november 2017
    Echt gaaf meiden! Leuk om te lezen en mooi om te zien! Geniet nog van de laatste weken, en dan nog een mooie tour maken!
  2. Ans:
    21 november 2017
    Ik bid jou Jantine, en jou Linda, nog twee mooie zegenrijke weken toe!
    Dan lekker genieten van jullie `trip`daar, met oa je `big brother`!!
  3. Annelies Schep:
    22 november 2017
    Wat een super verhaal zeg ,mooie herinneringen waar jullie lang op zullen "teren.
    En heel veel beleefd en volop ervaringen, behalve het ziek zijn van Jantine natuurlijk.
    Geniet nog de laatste 2 weken met volle teugen, verbazingwekkend dat 3 maanden ook
    weer snel zijn gegaan. Veel zegen samen en gezelligheid met Mathias, totziens !
  4. Oma:
    24 november 2017
    Jantine dank hoor fijne vakantie wens ik je en Gods Zegen tot Sienese life's van oma